Bjørn
Opg.1:
Indholdet er til stede i form af det faglige ved tømrerfaget som skal læres. Det
handler om at få forståelse og færdigheder i alt hvad tømrerfaget kræver.
Som underviser skal man fordre at indholdet skaber mening for eleverne, så de
derigennem kan se det relevante ved undervisningen. Der skal gerne være en
sammenhæng i de opgaver eleverne bliver stillet og det fx. svendeprøven kan
byde på. Det er trods alt svendeprøven vi et langt stykke af vejen sigter efter
når indholdet skal give mening for eleverne i et skolesammenhæng.
Drivkraften skal gerne komme fra eleven selv, altså viljen og motivationen for at tage
en tømreruddannelse. Det kan imidlertid også være at eleven har nogle pårørende
som mener det er bedst at han/hun tager en tømreruddannelse. I sådanne tilfælde
kan det godt være svært for eleven at finde motivation for faget og det kan i
sidste ende skabe modstand mod læring. Undervisers rolle kan derfor være at
hjælpe eleven med at hanke op i sig selv, når opgaverne ser lidt svære ud.
Underviseren skal gerne mestre at hænge en gulerod for enden af det eleven selv
sigter efter at opnå med uddannelsen, men det kræver at eleven besidder en vis
drivkraft for faget.
Samspillet kan både gå elev/skole imellem, men også
elev/mester (praktiksted) og da også mester/skole. Hvad er aktuelt at lære i
skolen i forhold til fx. dansk byggeri, hvornår giver det mening at lære de
forskellige faglige læringsmål på skoleopholdene osv. I klasselokalet er da
også et progressivt samspil hvis elevsammensætningen har et fælles mål for øje,
et mål som de alle vil forsøge at opnå på bedste vis. Der kan nemt blive uro i
klasserummet hvis der sidder elever som ikke føler undervisningen er relevant.
Måske fordi disse elever er “tvunget” af familien eller andet til at tage en
uddannelse som de inderst inde ikke selv kan se sig selv i. Det kræver
kommunikation, samarbejde og handling at få samspillet til at gå op i en højere
enhed.
https://padlet.com/toemrernet/rgz649kr787y
Samspillet kan både gå elev/skole imellem, men også elev/mester (praktiksted) og da også mester/skole. Hvad er aktuelt at lære i skolen i forhold til fx. dansk byggeri, hvornår giver det mening at lære de forskellige faglige læringsmål på skoleopholdene osv. I klasselokalet er da også et progressivt samspil hvis elevsammensætningen har et fælles mål for øje, et mål som de alle vil forsøge at opnå på bedste vis. Der kan nemt blive uro i klasserummet hvis der sidder elever som ikke føler undervisningen er relevant. Måske fordi disse elever er “tvunget” af familien eller andet til at tage en uddannelse som de inderst inde ikke selv kan se sig selv i. Det kræver kommunikation, samarbejde og handling at få samspillet til at gå op i en højere enhed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar