tirsdag den 18. februar 2020

Undervisningsdag 1: DigiTek, teknologi, samfund og dannelse i noter

Hvad er digital dannelse? 
For at tage udgangspunkt i Klafki er digital dannelse at udvikle elevens evner henimod:  at udvikle elevens kritiske evner, evnen til at argumentere, empatiske evner og evnen til at kunne tænke i sammenhæng. 
Man vil igennem dette kunne blive, og bidrage til samfundet i en positiv retning og derved kunne bidrage til den demokratiske udvikling, i en positiv retning. Så den digitale dannelse er en metode som elev/lærer i samarbejde arbejder med for at kunne finde fælles fodslag i en løsning på undervisningssituationer. 
Digital dannelse er også at kunne tage noget som en undervisningsvideo, og bruge den som et redskab for at kunne løse en opgave, måske i et praksisfællesskab med andre elever. 
Hvorfor digital dannelse: 
Det er nødvendigt med digital dannelse, for at kunne begå sig i uddannelse i Danmark. En anden faktor er da også at den generelle udvikling går i den digitale retning. Her kan nævnes NEM-ID, UNI-login, intern kommunikation som opgaveudlevering/aflevering, sygemeldinger og andre beskeder som er væsentlige for at tage en uddannelse i Danmark. 

Hvordan digital dannelse: 
Generelle træk ved undervisningen understøtter elevens almene- og digitale dannelse: 
  • Arbejdsformen kobler teori og praksis er koblet.  
  • Eleverne indgår i læringsfællesskaber, hvor der er mulighed for videndeling og hvor eleverne oplever at være indbyrdes afhængige 
  • Eleven har ejerskab for indholdet og kan se koblingen til virkeligheden 
  • Eleven skal løbende dokumentere produktioner og reflektioner undervejs, f.eks via en blog 

En evne til at forstå sig selv og omverden og at have kompetencer til at løse opgaver i hverdagen  
Hvad?  
  • Dannelse er en måde hvorpå vi udvikler os, love og regler vi indordner os under.   
  • Evnen til at kunne lære  
  • Evnen til at kunne afkode, analysere og videreformidle på digitale platforme  
  • Begå sig i læringsnetværk, afkode en tone, sprogbrug  
  • At blive kompetent til at påvirke samfundet omkring en.  
  • At kunne kritisk udvælge data   
Er der behov for almen digital dannelse i EUD?  
  • Ja! Man skal kunne begå sig med de digitale platforme  
  • Man skal kunne tage hensyn til ens medstuderende  
  
Evnen til at forstå sig selv, og samfundet omkring sig 
21 årh. kompetencer 
Øge muligheder for at lære og undervise, bedre ressourceudnyttelse 
At lære i fællesskab (kollaboration) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dampspærre

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=pzkUArpDXUWBnvVkuRV1KiAiqV-tJK9BpSdO3Hwv6-xUNE5NTzFGWEJBWUFBVDFNQ1g4UUI0VzBJRy4u